torsdag 14 juli 2011

Dag 8 - Pannkakor


Det är mulet ute och jag har inte haft lust att laga ordentlig lunch. Men eftersom jag hade två liter mjölk som var på väg att gå ut, och tusen ägg att göra slut på, bestämde jag mig för att fräsa upp lite pannkakor. Planen var att göra crêpes. Fixa nån röra, toppa med ost och gratinera i ugnen. Men jag sket i det, och gick direkt på efterrätten. Tha' pancakes är bakade på dinkelmjöl - tycker det är göttigare än vanligt vetemjöl. Jag har bakat pannkakor från den dagen jag kunde stå rakt och har aldrig svikit min 2,2,2*2 uppställning (2 dl mjöl, 2 ägg och 2*2 dl mjölk). Det funkar, jag tycker inte att det här mixtrandet med salt, bakpulver eller att hälla i smält smör i smeten är viktigt. Däremot är det görviktigt med ofantligt mycket smör i stekpannan - så att det blir riktigt frasiga kanter. Smör i pannan alltså - då blir det riktigt gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar