fredag 8 juli 2011

Dag 2 - Flädersaft

Idag var min flädersaft klar. Den hade stått och göttat till sig i tre dygn. Tog med mig fläderklasar från Öland förra veckan och snodde några rabarber från Mammas trädgård. Köpte saftsilen "Jonas" på Ica Maxi och gick till handling. Att göra flädersaft känns ju nästan sjukligt husligt och somrigt. Tänkte att det skulle bli bökigt som attan, men det gick rätt smidigt. Jag hittade en gammal blå IKEA-back som jag blandade till allt enligt nedan.

40-50 klasar fläderblommor (jag choppade även ner 5 stjälkar rabarber)
3-4 stora citroner
2 liter vatten
2 kg strösocker
30 g citronsyra (jag hade ingen citronsyra så tog askorbinsyra istället - funkade lika bra)

Obs! Koka upp vattnet och häll över de övriga ingredienserna - om du vill så blanda ut sockret och citronsyran i innan du blandar. (Jag hade en massa svarta små löss på mina fläderblommor - så jag la klasarna i lättsaltat vatten (2msk/1l vatten) i 10 min och sköljde sen ordentligt innan jag började med saften - det bästa för att behålla smak är att inte skölja klasarna) Sätt på lock och ställ svalt några dygn.

Tips! Fina glasflaskor går att hitta på loppisar - de här hittade jag förra sommaren för 10kr/st




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar