fredag 22 juli 2011

Dag 16 - Dessertvin


Tänker att det kan få bli en liten tradition med vintips på fredagar.

Jag befinner mig just nu med stor sannolikhet i en liten siciliansk gränd drickandes kopiösa mängder Marsalavin. För några år sedan blev jag frälst på dessertvin. Jag började på allvar nästan grina. Jag och min Mamma befann oss på Albert Kök i Trollhättan, och jag fick in världens minsta hallonmousse och en liten hutt med dessertvin. Jag blev alldeles till mig. Sen dess har jag varit fast.

Det har en längre tid pågått en liten fajt mellan två av mina vänner om det godaste vita dessertvinet. Sydafrikanska Nederburg eller Franska Chateau de Juge? Jag tänker hålla mig utanför, och slänger in ett annat i samma liga, nämligen Chateau Menota. Alltså det må var lite töntigt, men varm frukt med smält vit choklad ('a la 80-tals klassikern Gino) och ett glas vitt, sött dessertvin är kanske det göttigaste som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar