måndag 18 juli 2011

Dag 12 - Lavendelbiscotti


Det växer lavendel bannemej i varenda rabatt i den här stan. Häromveckan pallade jag några kvistar och ställde i fönstret. Tänkte först att jag skulle använda till att lägga under kudden om jag skulle få svårt att sova framöver. Men idag blev jag girig, och kände att jag struntade i nattsömnen...ville åt det göttiga. Jag norpade dem helt enkelt och tog mig an ett recept på lavendelbiscotti 'a la Rosendals trädgård:

Ta ta..

120 g sötmandel, hackad
2 ägg
2 dl lavendelsocker (Strösocker blandas med lavendelblommor. Egentligen ska blandningen stå i ett par veckor, men jag blandade i de halvfärska jag hade direkt i)
1 tsk salt
ca 5-6 dl vetemjöl (Jag använde dock knappt 4.5)
1 tsk bakpulver
100 g grovhackad mörk choklad
1 äggvita till pensling

Blanda mandel, ägg, socker och salt. Tillsätt 3 dl av vetemjölet blandat med bakpulvret, därefter den hackade chokladen. Till slut blandas resten av mjölet ner lite i taget. Kolla så att det inte blir för mycket mjöl!

Rulla ut längder på en plåt med bakplåtspapper. Pensla dem med äggvita.


Grädda i 180 grader i 15-20 minuter. Skär längderna i snittar och torka dem i 100 grader i 30-40 minuter.


Jädrar vad göttiga de blev. Gört!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar